Klassedannelser og klassesammenlægninger
Klasser dannes ud fra et ønske om, at alle klasser er bredt funderet og giver alle elever, individuelt og sammen, mulighed for at være en del af faglige og sociale læringsmiljøer.
Det indebærer at:
Klasserne er nogenlunde lige store.
Der er ligelig fordeling af piger og drenge.
Elever med særlige behov fordeles jævnt.
Søskende og elever med familiemæssige relationer går, som udgangspunkt, ikke i samme klasse.
Klassedannelser og klassesammenlægninger kan forekomme i følgende situationer:
Hvis en årgang har et samlet antal elever, der nødvendiggør en reduktion af det samlede antal
klasser på årgangen.
Hvis antallet af elever på en årgang overstiger byrådet beslutning om klassestørrelser (maks. 28
elever pr. klasse fra skoleårets start).
Hvis der er faglige, social og/eller pædagogiske grunde til det.
Målsætning
At vi har årgange med klasser, der fungerer godt fagligt og socialt, såvel for en enkelt elev i
fællesskabet. Det skaber det bedste fundament for læring.
At have elevantalsmæssigt homogene klasser. Det giver bedre dynamik i elevernes kammeratskab og uden for skoletiden, ligesom det har betydning for elevernes mulige samarbejdsrelationer inden for klassen.
At vi er i stand til at overholde den økonomiske ramme.
Skolens ansvar
Beslutningen om klassesammenlægninger eller nye klassedannelser træffes af skolens ledelse. På førstkommende skolebestyrelsesmøde orienteres om denne beslutning.
Elever og forældre orienteres så snart som muligt om en forestående klassesammenlægning/nye klassedannelser. Kontaktforældreudvalg inddrages eventuelt i proces inden den brede udmelding.
Årgangsteamet udarbejder, i samarbejde med koordinatorer og ledelse, forslag til nye klasser og fremlægger det for ledelsen, som derefter træffer den endelige beslutning.
Medarbejdere på skolen orienteres ved førstkommende fællesmøde – afdelingsmøde el.lign.
Der afholdes forældremøde i de nydannede klasser, hvor fokus er på, hvordan forældre bedste muligt kan støtte op om de nye klasser og om eventuelle særlige indsatser.
Forældres ansvar
Forældre bidrager konstruktivt i processen. Dette ved at deltage på de indkaldte møder og have positiv tilgang til de nye klasser, de nye kammerater, forældre og lærere/pædagoger.
Forældre har fokus på både det individuelle og fællesskabet. I en nye klasse skal både eget barn og hele klassen være i god faglig og social trivsel.
Det er skolens ledelse, der beslutter hvilken model, der skal anvendes, når der dannes nye klasser på baggrund af elevtal eller sociale, faglige og/eller pædagogiske grunde. Dette sker ud fra en helhedsvurdering.
Følgende metoder kan anvendes og valg af metode træffes på baggrund af dette princip og en konkret vurdering:
De eksisterende klasser opdeles i homogene grupper, der efterfølgende sættes sammen i nye klasser.
Alle elever, i de berørte klasser, blandes og sætte i nye klasser.
Én klasse opdeles i grupper og fordeles til de eksisterende klasser.
Alle metoder kan kombineres med elevønsker i forhold til kammerater og af hensyn til elevernes trivsel.
Processen for klassedannelser og klassesammenlægninger tilstræbes at være så kort som mulig.
Godkendt af skolebestyrelsen 29. marts 2022 Torstorp Skole, marts 2022.