Klassedannelse på 0. årgang
At få en god skolestart på et langt læringsliv er utrolig vigtigt! Derfor har vi på Torstorp Skole valgt at bruge rn del ressourcer på at etablere så harmoniske klasser på 0. årgang som muligt fra skoleårets start.
Det giver det bedste udgangspunkt for det fremadrettede relationsarbejde i undervisningen samt er med til at give de kommende elever gode muligheder for at udnytte deres kompetencer i skolemiljøet.
For at etablere de bedst mulige læringsparate klasser, hvor der også kan udvikles gode sociale relationer, anvendes følgende faktorer i klassedannelsesprocessen
Processen begynder i januar måned i det kalenderår, hvor eleverne begynder i 0. klasse i august måned.
Foråret: Børnene kommer på besøg på Torstorp Skole. Her oplever de vores fysiske omgivelser, og ikke mindst møder de voksne. De får en tryghed og fornemmelse for deres kommende skole og SFO.
Der faciliteres overleveringsmøder mellem institutionen og skolen i februar og marts måned. Ved disse møder deltager repræsentanter for ledelse, SFO, daginstitutioner, PLC, sprogvejledere og andre relevante medarbejdere.
Den 1. april begynder eleverne på Torstorp Skole i vores førskoletilbud.
Børnene vil i perioden fra 1. april til slutningen af juni måned opleve sig som en del af forskellige grupper og elevsammensætninger. Vores fokus er i denne periode, hvordan ”leger” og arbejder børnene sammen, hvilke elevrelationer er gode og hvilke elevrelationer skal vi ikke klassedanne på. Vi har et stort fokus på det sociale samt den enkelte elevs behov og kompetencer.
I juni måned vil en gruppe bestående af pædagoger (der har været sammen med børnene), kommende børnehaveklasseledere (der har været på besøg, deltage i børnegruppernes aktiviteter og også observeret børnene) en sprogvejleder (ansat på skolen), koordinator af PLC samt ledelsen, ved et møde klassedanne til de kommende 0. klasser. Besked om endelig klassedannelse sker ultimo juni.
Grundlag for klassedannelser og klassedannelseskriterier juni
Forældre og pædagogers brobygningsskemaer fra samtlige institutioner med børn på 0.årgang
Forældre, der ikke ønsker deres barn i NEST-klassen, meddeler dette til skole i løbet af april-maj
Ligelige fordeling af antal af elever i hver klasse (NEST undtaget)
Elever med særlige behov fordeles ligeligt (NEST undtaget)
Ligelige fordeling af piger og drenge
Søskende og elever med familiemæssige relationer går som udgangspunkt ikke i samme klasse
Godkendt af skolebestyrelsen maj 2021. Torstorp Skole, maj 2021