Undervisningsmiljøvurdering
På Torstorp Skole tager vores kortlægning af undervisningsmiljøet bl.a. afsæt i, at vi er en Rettighedsskole.
Kortlægning af undervisningsmiljøet
En UNICEF Rettighedsskole forener elever, forældre, lærere og andet personale i et fællesskab, der er baseret på alle de gode værdier, der står i FNs Børnekonvention. Skolen er baseret på rummelighed, respekt, tryghed, engagement og ansvarsfølelse på en meget konkret måde, så værdierne bliver mere end bare ord. Alle undersøgelser peger på, at børn, som kender deres rettigheder og forstår dem i praksis, trives og behandler hinanden med respekt og værdighed.
Eleverne har deltaget i en Baseline- og Tryghedsundersøgelse i forbindelse med at være en rettighedsskole. Derudover bruger vi den Nationale Trivselsmåling, dialog i klassen og Elevrådet til kortlægningen.
Baseline undersøgelse
Undersøgelsen sættes op som spørgeskemaundersøgelse online med 23 spørgsmål. Svarmuligheder: JA, NEJ og VED IKKE
Deltagere har været fra 5-9 klasse og der er 391 respondenter.
Den Nationale Trivselsmåling
Den Nationale Trivselsmåling er en spørgeskemaundersøgelse, som bruges til at undersøge, hvordan folkeskoleelever oplever deres trivsel i skolen, dele af deres undervisningsmiljø samt ro og orden i klassen. Trivselsmålingen er elevernes mulighed for at give deres synspunkter til kende omkring undervisningen, deres relationer til andre på skolen, deres tilhørsforhold til skolen, mm. Målingen undersøger ikke elevernes generelle trivsel men deres skoletrivsel.
Målingen er vigtig for at give et billede af, hvordan eleverne trives. T
Tryghedsundersøgelse og tryghedsvandring (Rettighedsskole)
(ikke gennemført 2020 pga. Covid 19)
Tryghedsundersøgelse og tryghedsvandring er der fokus på oplevelsen af utryghed rundt omkring på skolen. Man undersøger helt enkelt, hvordan eleverne oplever at bevæge sig rundt på skolen, og især hvor de helst ikke kommer, fordi de oplever det som utrygt. Undersøgelsen er anonym og gennemføres af alle elever med hjælp fra klasselæreren i samarbejde med Rettighedsskolens koordinator og elever fra Rettighedsrådet.
Elevrådet
Elevrådet er elevernes stemme og talerør på skolen, hvorigennem eleverne har mulighed for at få indflydelse på deres hverdag.
Elevrådet består af repræsentanter fra de forskellige klasser. I hver klasse vælger eleverne en repræsentant til elevrådet. Elevrådet vælger en formand, der deltager i skolebestyrelsens møder. Ad den vej kan man få emner, der er af interesse for skolens elever bragt op på skolens bestyrelsesmøder.
Elevrådet beskæftiger sig med opgaver, der har betydning både for den enkelte afdeling og for resten af skolen. Det kan f.eks. være at sætte regler for, hvordan skolens udendørsfaciliteter kan bruges i frikvartererne, eller hvordan der kan laves kampagner på skolen, så eleverne medvirker til, at skolens toiletter holdes rene.
Dialog i klassen
Der samtales løbende med eleverne om undervisningsmiljøet og herunder trivslen. Dette være sig individuelt, i mindre gruppe eller i klassen. Det er kontekstafhængigt hvilke tilgange der bruges.
Rapporten er udfærdiget af Torstorp Skole august 2020.
Læs mere
I forbindelse med kortlægningen af undervisningsmiljøet via ovenstående kortlægningsområder blev en række elementer fremhævet. Både udendørs- og indendørsarealer er blevet vurderet:
- Lys og lyd/støj
- Indretning
- Rengøring og orden
- Sikkerhed og pladsforhold
- Psykisk undervisningsmiljø.
Yngstetrinnet (0-5 klasse)
- Generelt oplever eleverne, at de har gode steder at være i frikvartererne, men de giver udtryk for, at de af og til har svært ved at finde en voksen.
- Generelt oplever eleverne, at der er larm i klassen.
- Toiletterne opleves af eleverne som et stort problem. De er ikke rene og pæne, og der mangler sæbe. Mange af eleverne giver udtryk for, at omklædnings- og baderummet i hallen ikke er rare at være i.
- Flere elever i indskolingen oplever, at eleverne ikke indbyrdes hjælper hinanden i tilstrækkelig grad.
- Til tider oplever flere af eleverne, at der finder drillerier sted, men der er også en del, der giver udtryk for, at de selv er med til at drille.
- En del voksne omkring yngstetrinnet giver udtryk for, at der kan være en hård tone i sprogbruget blandt eleverne.
Ældstetrinet (6-9 klasse)
- Generelt oplever eleverne, at der er larm i klassen.
- Toiletterne opleves af eleverne som et stort problem. De er ikke rene og pæne, og der ofte mangler sæbe. Mange af eleverne giver udtryk for, at omklædnings- og baderummet er beskidte. De er tilfredse med den daglige rengøring, men ikke med egen indsats for at holde orden.
- Eleverne er tilfredse ift. boldspil og bevægelse i frikvartererne.
- Eleverne er meget tilfredse med de muligheder de har for leg, boldspil og bevægelse i frikvartererne.
- Eleverne giver udtryk for, at de gerne vil have større indflydelse ift. hvordan skolen kan indrettes og udsmykkes. • Undersøgelserne har vist, at specielt eleverne på ældstetrinnet oplever problemer med drilleri. Dette er ofte på de digitale platforme og i det skjulte. 3
- Stort set alle elever oplever, at de har venner.
• De fleste elever er glade for at gå i skole og synes, at de lærer noget.
Det fremgår, at eleverne på Torstorp Skole er glade for de fysiske rammer, som vi har på skolen i form af lyse og hyggelige klasselokaler samt gode faglokaler. Det betyder meget, at klasselokalerne fremstår som indbydende, samt at der er et godt samarbejde mellem elever og lærere.
- Alle klasser laver årligt et klassecharter, som er en del af UNICEF Rettighedsskole. Dette erstatter klassens regler og udgør klassens egne mål for trivsel. Charteret er obligatorisk for Rettighedsskoler, da det er her man i dagligdagen tydeligst og enklest kan koble rettighederne til elevernes skoleliv. I forbindelse med samtaler omkring konflikter i frikvarteret, samtaler i klassen om trivsel, eller emner eleverne selv gerne vil tage op, er chartret meget brugbart som redskab. Charteret er formuleret af børn og lavet af børn. Der er mange muligheder for, at man kan lave et flot og kreativt produkt til klasseværelset.
- Vedrørende toiletforhold har lærerne i samarbejde med elevrådet lavet en plakatkonkurrence, som omhandler toiletforhold. Alle klasser i ældstetrinnet har lavet en plakat. Meningen med konkurrencen var, at den skulle beskrive, hvordan eleverne gerne vil have, at deres toiletter blev behandlet, så alle havde lyst til at benytte toiletterne. Toiletterne på Torstorp Skole er blevet årgangsopdelt, så alle årgange har eget toilet. Derudover kom der små ”toiletfluer” i toiletkummerne.
- Afdelingerne på Torstorp Skole drøfter særlige tiltag i forbindelse med det hårde sprogbrug og samarbejder om mulige foranstaltninger.
- Der etableres også et elevråd i indskolingen med særligt fokus på trivsel i de små klasser.
- Ledelsen samarbejder med rengøringsafdelingen om rengøringen af omklædnings- og baderummene samt toiletforhold. Der er blevet investeret i badeforhæng til omklædningsrum.
- Der sættes de kommende skoleår igen fokus på, at der luftes ud i alle klasser i frikvartererne for at undgå sygdom såsom hovedpine og lignende.
- På Torstorp Skole vil der i de kommende skoleår være et samarbejde mellem klasselærerne
og PLC om sprogbruget, konflikter, drillerier og digital mobning som et indsatsområde. Der
er bl.a. allerede iværksat undervisning i Digital Dannelse på alle årgange. Enten gennemført
af PLC eller af de enkelte klasselærere.